Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2012

Raleigh Stowaway ( twenty )

Peugeot captain 1897-1914
     Mια κατηγορία ποδηλάτων όπου γνώρισε μεγάλη άνθιση με την αστικοποίηση του πληθυσμού κατά τα μέσα της δεκαετίας του 60 αλλά και καθ' όλη την δεκαετία  του 70 ήταν τα σπαστά ποδήλατα , βέβαια εδώ να πούμε πως σαν κατηγορία είναι από τις  αρχαιότερες και μάλιστα τα πρώτα  από αυτά έλαβαν μέρος σαν στρατιωτικές μηχανές στα πολεμικά μέτωπα ανά τον κόσμο με πιο γνωστά, τα σπανιότατα Peugeot captain από τις αρχές του περασμένου αιώνα, αλλά και τα πιο διάσημα  BSA paratrooper....



BSA paratrooper 1939-1945
Έφοδος γαλλικού λόχου ποδηλατών με Peugeot captain












Aς φύγουμε όμως από τα πολεμικά
ποδήλατα αφού σαν στρατιωτικές μηχανές,  ήταν μάλλον  καταδικασμένα σε αποτυχία και αυτό οφείλετε πιστεύω στην φύση τους καθώς ο προορισμός τους είναι να συντροφεύουν τον άνθρωπο και να τον υπηρετούν στις διάφορες ειρηνικές δραστηριότητες του και όχι στα πεδία των μαχών. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι τα περισσότερα paratrooper που βρέθηκαν ήταν μετά την απόβαση της Νορμανδίας αφού είχαν εγκαταλειφθεί στην γύρω περιοχή από τους ίδιους τους στρατιώτες που τα κουβάλαγαν.
        Σε ότι αφορά βέβαια το δικό μας σπαστό δεν έχει φυσικά, καμία απολύτως σχέση με όλα αυτά....καθώς είναι ένα αθώος αλλά και πανέμορφος  ''μαχητής'' των μεγαλουπόλεων.... υπέρμαχος των διακοπών... των τροχόσπιτων,  των κάμπινγκ και  ότι έχει σχέση με την αναψυχή και την ξέγνοιαστη ζωή του ιδιοκτήτη του..... .   Οι αναμνήσεις του δεν είναι τα πεδία των μαχών αλλά η κίνηση της πόλης... τα ψώνια αλλά και τα  ηλιοβασιλέματα.... τα μπάνια.. και η μυρωδιά από τα αλμυρίκια.
Μoulton 1962
       Η συγκεκριμένη  κατηγορία γνώρισε μεγάλη άνθιση -όπως προανέφερα- μετά την αστικοποίηση του ανθρώπου αλλά και κατά την πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του 70' καθώς ήταν ένα είδος ποδηλάτου όπου χώραγε στο διαμέρισμα τις μεγαλούπολης και μπορούσες εύκολα να μετακινηθείς με τα διάφορα μέσα μαζικής μεταφοράς,  φορτωνόταν εύκολα στο τροχόσπιτο και γενικά ήταν ένα βολικό εργαλείο για τις  μετακινήσεις του ιδιοκτήτη του. Ενός ιδιοκτήτη όπου η ανάγκες του πλέον άλλαζαν και ζήταγε κάτι το διαφορετικό για τις μετακινήσεις του, καθώς τώρα πια έμενε σε διαμέρισμα, δούλευε σε γραφείο,  η κίνηση στους δρόμους είχε αυξηθεί, τα καύσιμα είχαν ακριβύνει και τα ποδήλατα έπρεπε να γίνουν πιο''αστικά''.            Όπως καταλαβαίνεται υπήρχε η ανάγκη για ένα ποδήλατο πιο βολικό από τα μεγάλα 28αρια και τα διάφορα 26αρια όπου μέχρι πρόσφατα των πήγεναν   στις φάμπρικες για δουλειά.... από την άλλη η διάφορες εταιρίες έψαχναν για φρέσκο αγοραστικό κοινό μιας και οι περισσότερες πια ήταν ''χτυπημένες'' και αυτές από την κρίση.. ΄ Έτσι λοιπόν  ξαναζωντάνεψε η αγορά τέτοιον μικρών βολικών ποδηλάτων, με σημαντικό πρωτοπόρο για την εποχή του  το εγγλέζικο Moulton,...... ένα μικρό ποδήλατο  το οποίο  πρωτοκυκλοφόρησε το 1962 και έκανε  μεγάλη επιτυχία αφού ουσιαστικά έπιασε τον παλμό της εποχής του. Το ποδήλατο σχεδιαστικά ήταν αρκετά μοντέρνο για την εποχή του..... μάλιστα η Moulton σε συνεργασία με την Dunlop έφτιαξαν και τα πρώτα λάστιχα υψηλής πιέσεως για ποδήλατο αφού πλέον ήταν κάτι το άκρος απαραίτητο για να έχουν άνετη κύλιση οι μικρές ρόδες του ποδηλάτου. Εδώ φυσικά να αναφέρουμε πως το Moulton δεν ήταν σπαστό αλλά ένα μικρό βολικό και άνετο για το μπόι του ποδήλατο
      Στην  Αγγλία όμως..... εκτός από βροχή, πύργους....λιβάδια και καλό ουίσκι, υπάρχει και μια εταιρεία που την λένε..... για μαντέψτε!........πως αλλιώς φυσικά, παρά μόνο.... Raleigh!!
Raleigh twenty shopper (χωρίς άρθρωση)
Η Raleigh λοιπόν -αφού πρώτα εξαγόρασε την Moulton- δεν μπορούσε να απουσιάζει από την κατηγορία. και λάνσαρε την σειρά Twenty, μια σειρά όπου έμελλε να γίνει η σειρά με τις μεγαλύτερες πωλήσεις  από την ημέρα της ιδρύσεως της, και όχι άδικα, καθώς είναι ένα ποδήλατο που πραγματικά αν δεν σου πουν πως είναι 20αρι με την ποιότητα κύλισης που έχει  εύκολα το μπερδεύεις με μεγαλύτερο. Επίσης εκτός από το χωρίς άρθρωση μοντέλο  όπου το έλεγαν shopper, (παράφραση του chopper καθώς το συγκεκριμένο ήταν ιδανικό για τα ψώνια)  έβγαινε και σπαστό με την ονομασία ''stowaway'' και μάλιστα με μία ιδιαίτερα ενισχυμένη άρθρωση όπου αντιγράφουν ακόμα και σημερινά σπαστά. Και καθώς τίποτα στην ζωή δεν είναι παντοτινό να πούμε πως  για κάποιους άλλους αυτή η σειρά ήταν και το κύκνειο άσμα της Raleihg, αφού ήταν και η τελευταία της ουσιαστικά μεγάλη εμπορική επιτυχία.
        Να αναφέρουμε βέβαια πως και στην Ελλάδα είχαν μεγάλη άνθιση τα σπαστά.... φυσικά όχι η σειρά Twenty μιας και ήταν πανάκριβη για τα ελληνικά δεδομένα και ειδικά για τα μέτρα της κατηγορίας..... εδώ κυριαρχούσαν τα σπαστά γαλλικά (peugeot, motobecane) αλλά και πολλά ιταλικά (cinzia, soyzana, bianchi κ.τ.λ) τα περισσότερα μονοτάχυτα αλλά και κάποια με εξωτερικά σασμάν. Εδώ στη Ελλάδα τα σπαστά στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν είχαν το ρόλο που είχαν τα σπαστά στο εξωτερικό..... καθώς θεωρούνταν πιο πολύ παιδικά ποδήλατα ή γενικά ποδήλατα περιορισμένων  δυνατοτήτων και για αυτό το λόγο δεν διέθεταν το τσουχτερό ποσό αγοράς ενός stowaway όταν με τα ίδια χρήματα μπορούσες να βρεις ένα πιο...... αντρίκειο ποδήλατο.
           Το δικό μου είναι ένα  stowaway όπου βρέθηκε σε ένα παλιό ποδηλατάδικο  ξεχασμένο πολλά χρόνια πριν από κάτι τουρίστες που το είχαν πάει για μια ασήμαντη επισκευή (για μια ντίζα φρένου) Το ποδήλατο είναι σε άριστη κατάσταση έχει sturmey 3speed και άψογη ποιότητα κύλισης που δεν συγκρίνετε με τα συνομήλικα του σπαστά παρά μόνο με καλά 26αρια.  Το κακό είναι πως το ποδήλατο σε πολλές βόλτες το...... ''κατοχυρώνει''  η γυναίκα μου....και παρ' όλη την γκρίνια μου,  δεν με αφήνει να κάνω και εγώ βόλτα!!   Όπως  θα καταλάβατε....υπάρχει θέμα με αυτό το ποδήλατο, και για αυτό ας περάσουμε σε φωτογραφίες.






















     
  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.